یادداشت ها

اطلاعات و یادداشت های پزشکی

 بازیابی توان باروری با پلاسمای غنی‌شده با پلاکت (PRP)

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

درمان با پلاسمای غنی‌شده با پلاکت روشی است که معمولاً برای بهبود آسیب‌های ورزشی ورزشکاران حرفه‌ای به کار می‌رفته‌است. پی آر پی دربردارندۀ غلظت بالایی از فاکتورهای رشد گرفته شده از خون بیمار است. در این روش، خون بیمار در یک دستگاه سانتریفیوژ مخصوص قرار داده می‌شود تا پلاسمای غنی‌شده با پلاکت از بقیۀ اجزای خون جدا شود. این مخلوط زردرنگ غنی از فاکتورهای رشد به عضله یا تاندون آسیب‌دیده تزریق می‌شود تا رشد و بازسازی طبیعی بافت را تقویت و تسریع کند.

در دهه‌های اخیر از پی آره پی برای ترمیم و جوان‌سازی مو و پوست نیز استفاده می‌شود.

درمان پی آر پی برای جوان‌سازی تخمدان

اخیراً از این روش درمانی برای جوان‌سازی تخمدان استفاده می‌شود تا به خانم‌های مبتلا به یائسگی زودرس، پایین‌بودن ذخیرۀ تخمدان و بالارفتن سن برای غلبه بر اختلال عملکرد تخمدان‌ها کمک کند. در این موارد نیز، پی آر پی همانند کارکرد کلاسیک خود که رسد بافت آسیب‌دیده را در ورزشکاران بهبود می‌بخشد، می‌تواند تولید تخمک در تخمدان‌ها را تحریک کند.

همچنین، پی آر پی در درمان ناباروری به‌دلیل مشکلات ناشی از سقط جنین و نازک‌بودن جدار رحم (اندومتر) به کار می‌رود. پی آر پی می‌تواند با تقویت رشد بافت تازه، باعث افزایش ضخامت اندومتر شود. زیرا اگر جدار رحم نازک باشد، جنین نمی‌تواند در آن لانه‌گزینی کند. بسیاری از متخصصان عقیده دارند که پی آر پی می‌تواند نرخ موفقیت آی وی اف را افزایش دهد. در سال ۲۰۱۵ در مطالعه‌ای بر روی ۵ خانم نابارور که علت ناباروری‌شان نازک‌بودن جدار رحم بود، تزریق پی آر پی باعث رشد جدار رحم (اندومتر) شد. در همان سال، یک متخصص زنان در یک مطالعه پیش‌بالینی اثر تزریق پی آر پی بر ۲۷ خانم یائسه را بررسی کرد. تولید هورمون در ۱۱خانم از ۲۷ خانم به حالت سابق برگشت و در نتیجه، از وضعیت یائسگی به وضعیت باروری برگشتند.

البته، هنوز مطالعه‌ای کامل و جامع در این باره انجام نشده است و هنوز استفاده از این روش درمانی در همۀ مراکز درمان آزمایشی محسوب می‌شود.

درمان با پلاسمای غنی‌شده با پلاکت (PRP) در مرکز درمان ابن‌سینا انجام می‌شود.

خواندن 2135 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی